فیزیک یعنی زندگی

فیزیک یعنی زندگی

دانلود جزوات ارشد،دکترا،منابع ارشد،دکترا،آزمون های ارشد،دکترا،دانلود جزوه،استعداد تحصیلی،کنکور ارشد93 و دکترا 93,آموزش فیزیک تصوی
فیزیک یعنی زندگی

فیزیک یعنی زندگی

دانلود جزوات ارشد،دکترا،منابع ارشد،دکترا،آزمون های ارشد،دکترا،دانلود جزوه،استعداد تحصیلی،کنکور ارشد93 و دکترا 93,آموزش فیزیک تصوی

اعلام آمادگی سرن برای بازدید دبیران و دانش‌آموزان ایرانی

 در سومین روز از چهاردهمین کنفرانس آموزش فیزیک و چهارمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه ایران که از روز چهارشنبه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد دو تن از دانشمندان مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (سرن) از طریق ویدئو کنفرانس با دبیران فیزیک شرکت کننده در این کنفرانس گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، پروفسور جان الیس، نظریه پرداز ارشد سرن در این ارتباط تصویری ضمن تشریح فعالیت‌های آزمایشگاه سرن در زمینه مطالعات فیزیک ذرات درباره آخرین یافته های دانشمندان در زمینه کشف ذره بوزون هیگز توضیحاتی ارائه داد و به سوالات دبیران فیزیک ایرانی پاسخ داد.


وی هم‌چنین در خصوص نحوه حفاظت از محیط زیست با توجه به فعالیت‌هایی که در شتابگر بزرگ هادرونی سرن انجام می‌گیرد، تاکید کرد: شتابگر سرن به شدت مراقب است تا محیط زیست را آلوده نکند و یکی از دلایلی که این آزمایشگاه در صدمتری زیرزمین قرار گرفته است این است که از محیط زیست محافظت کند. 

 الیس اذعان کرد: در اطراف شتابگر سرن هیچ نشانه‌ای از تشعشعات مشاهده نمی‌شود و ما بر روی حفاظت محیط زیست بسیار تاکید داریم.


وی فعالیت‌های سرن را علاوه بر مباحث علمی فیزیک در سایر بخش‌ها هم‌چون کشاورزی و پزشکی نیز مفید دانست و گفت: شبکه جهانی وب (اینترنت) که برای ارتباطات جهانی به کار می‌رود را آزمایشگاه سرن اختراع کرد و همین موضوع باعث شده است که ما اکنون می‌توانیم با شما معلمان ارتباط داشته باشیم.

الیس هم‌چنین در خصوص سوالی درباره ذره بوزون هیگز گفت: با افزایش انرژی شتابگر در سال 2015 احتمالا می‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد.

میک استور، مسوول برنامه آموزشی معلمان در سرن نیز طی ارتباط تصویری خود با معلمان حاضر در این کنفرانس با بیان اینکه هزاران دانشمند از کشور‌های مختلف جهان برای انجام آزمایش‌هایی به سرن می‌آیند، خطاب به دبیران فیزیک ایران گفت: ما آگاه هستیم که نقش معلمان تا چه میزان مهم است، اینکه معلمان آگاهی‌های خود را به دانش‌آموزان انتقال دهند و دانش‌آموزان این اطلاعات را به افراد دیگر منتقل کنند.

وی با بیان اینکه معلمان، همکاران دانشمندان هستند، تصریح کرد: این برای ما حائز اهمیت است که با آنها ارتباط داشته باشیم.

 استور درخصوص نحوه ارتباط معلمان با مجموعه تحقیقاتی سرن گفت: سرن می‌تواند ابزار‌ها را در اختیار شما قرار دهد حتی می‌توانیم برنامه‌ای را ترتیب دهیم تا دانش اموزان ایران به سرن بیایند و از نزدیک با فعالیت‌های این آزمایشگاه آشنا شوند.

وی یکی دیگر از راهکارهای ارتباط علمی کشور ایران با آزمایشگاه سرن را استفاده از ویدئو کنفرانس در محافل علمی و مدارس دانست.

به گزارش ایسنا، استور هم‌چنین در پاسخ به سوال یکی از دبیران حاضر در این کنفرانس درباره نحوه‌ی تامین هزینه‌ها برای استفاده از آزمایشگاه سرن تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند به آزمایشگاه سرن بیایند هزینه‌های مربوط به آمدن به اینجا را بپردازند اما پس از ورود به سرن تمامی هزینه‌ها با ماست.

وی در خصوص این‌که آیا آزمایشگاه‌ سرن آزمایش‌هایی را در سطح دانش‌آموزان نیز انجام می‌دهد، تصریح کرد: چنین آزمایش‌هایی در آزمایشگاه سرن وجود ندارد اما بازدید‌هایی از سوی دانش‌آموزان هشت تا 18 سالگی به این آزمایشگاه وجود دارند و ما نیز نمایشگاه‌هایی برای این دست از دانش‌آموزان با توضیحات قابل فهم توسط راهنمایان ارائه می‌کنیم.

استور هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که معلمانی که به آزمایشگاه سرن چه نوع اطلاعاتی باید داشته باشند، تصریح کرد: سطح کسانی که به آزمایشگاه سرن می‌آیند با یکدیگر کاملا متفاوت است و آنچه که مشترک است آن است که همه آنها علاقه‌مند به فراگیری و انتقال دانش به نسل بعدی هستند و ما به این نوع کنجکاوی معلمان کمک می‌کنیم و به آنها فرصت می‌دهیم تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دانش دریافتی خود را به دانش‌آموزان خود منتقل کنند.

وی ابراز امیدواری کرد تا آزمایشگاه سرن بتواند در آینده نزدیک زمینه بازدید معلمان بیشتری را از این مجموعه فراهم کند.

پس از پایان این ارتباط، یکی از معلمان حاضر در این مراسم با بیان این‌که دانشمندان سرن از کوچک‌ترین کمکی برای برقراری این کنفرانس ویدیویی و ارتباط با معلمان علمی دریغ نکرده اند، اظهار داشت: جای تاسف دارد که برخی مسوولان در کشور کمتر به چنین کنفرانس‌های علمی بها می‌دهند و حتی گاهی در آن حضور نمی‌یابند.

وی خواستار شد که این نوع ارتباطات موثر که در ارتقاء معلمان و دانش‌آموزان تاثیر‌گذار است، بیش از پیش برقرار شود.

گفتنی است، در راستای همکاری‌های ایران با مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (CERN) و پیرو تفاهم‌نامه انجمن فیزیک ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا، تاکنون چند دبیر فیزیک با هدف آشنایی با این مرکز تحقیقاتی به سرن اعزام شده اند

انجمن فیزیک ایران در تلاش است که این برنامه را به‌ طور مستمر در سال‌های آینده ادامه دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد