فیزیک یعنی زندگی

فیزیک یعنی زندگی

دانلود جزوات ارشد،دکترا،منابع ارشد،دکترا،آزمون های ارشد،دکترا،دانلود جزوه،استعداد تحصیلی،کنکور ارشد93 و دکترا 93,آموزش فیزیک تصوی
فیزیک یعنی زندگی

فیزیک یعنی زندگی

دانلود جزوات ارشد،دکترا،منابع ارشد،دکترا،آزمون های ارشد،دکترا،دانلود جزوه،استعداد تحصیلی،کنکور ارشد93 و دکترا 93,آموزش فیزیک تصوی

هابل لحظه انفجار یک ستاره را به ثبت رساند!

وقتی یک ستاره‌ی سنگین‌تر از خورشید ما تمام سوخت هسته‌ای خود را مصرف کرده و به آخر عمرش می رسد، با یک انفجار دراماتیک ابرنواختری به کار خود پایان می دهد و گاز و غبار حاصل از انفجار را به فضا پرتاب می کند. چند روز پیش ستاره‌شناسان ناسا با استفاده از تلسکوپ قدرتمند فضایی هابل لحظه مرگ یک ستاره در کهکشان مارپیچی NGC 6984 را شکار کرد.


  ادامه مطلب ...

عجیب‌ترین معمای دنیای فیزیک: چرا آب داغ زودتر از آب سرد یخ می‌زند؟

راه‌حلی برای عجیب‌ترین معمای دنیای فیزیک: چرا آب داغ زودتر از آب سرد یخ می‌زند؟

دانش > دانش‌های بنیادی - آب داغ در مقایسه با آب سرد زودتر منجمد می‌شود. دانشمندان توضیحات مختلفی از اثرات همرفتی و تغییر لزجت آب تا تاثیر پیوند هیدروژنی بر انرژی پیوند مولکولی آب ارایه داده‌اند.

چرا آب گرم زودتر از آب سرد یخ می‌زند؟ این سوالی است که باهوش‌ترین افکار عالم فیزیک را از زمان ارسطو تا به حال مشغول خود ساخته است، آن هم بدون نتیجه. حال گروهی فیزیکدان فکر می‌کنند که این راز قدیمی چند هزار ساله، را حل کرده‌اند.

این رفتار آب که به نام اثر امپمبا شناخته شده است، پدیده‌ای است که در آن، آب بر خلاف اغلب مایعات دیگر، هر چه دمایش گرم‌تر از دمای اتاق باشد، سریع‌تر یخ می‌زند.  ادامه مطلب ...

معادله موج شرودینگر

معادله شرودینگر یک معادله موج ریاضی است که بر اساس حرکت های موج پاسخ داده شده است. لویی دوبروی، فیزیکدان فرانسوی در سال 1924 کشف کرد که ذرات ماده ( یعنی الکترون ها و … ) نیز مانند ذرات یا فوتون های نور، علاوه بر رفتار ذره ای، رفتار موجی هم از خود بروز می دهند. بر مبنای همین یافته بود که یک فیزیکدان اتریشی به نام اروین شرودینگر در صدد بر آمد که معادله موج حاکم بر این « امواج ماده » را پیدا کند.

شرودینگر می دانست که بر تمامی پدیده های موجی جهان- از امواج سطح آب گرفته تا امواج الکترومغناطیسی – نوعی معادله موج حاکم است که رفتار پدیده ها را توصیف می کند. بعنوان مثال معادله موج توصیف کننده امواج الکترومغناطیسی در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط جیمز کلارک ماکسول کشف شده بود. شرودینگر پیش خود گفت اگر ذرات ماده هم رفتار موج مانند داشته باشند؛ بنابراین قاعدتا باید یک معادله موج هم برای توصیف رفتار این « امواج ماده » وجود داشته باشد. بدین ترتیب شرودینگر جست و جوی چنین معادله ای را آغاز کرد و سرانجام در اواسط سال 1926 موفق شد معادله موج امواج ماده را بیابد.این معادله که به نام « معادله موج شرودینگر » مشهور شد یک معادله دیفرانسیل مرتبه دو خطی است که رفتار تمامی ذرات کوانتومی را که در یک میدان پتانسیل مشخص در حرکتند توصیف می کند.

  ادامه مطلب ...

چه اتفاقی می افتد، وقتی سرتان را وارد شتاب دهنده ذرات کنید؟

چه اتفاقی می افتد وقتی سرتان را درون شتاب دهنده‌ی پر قدرت ذرات (LHC) قرار دهید؟ نخست سوراخی در صورتتان ایجاد می‌شود و بعد چند تای دیگر.نکته جالب درباره این اتفاق که به نظر کاملا علمی-تخیلی می آید، آن است که در حقیقت به وقوع پیوسته!

 

به گزارش نارنجی، آناتولی پتروویچ بوگارسکی ، دانشمند روس، تنها فردی در جهان است که تا به حال سرش را در یک شتابدهنده ذرات در حال کار فرو برده است. و مهمتر اینکه وی به خوبی از پس این امتحان سخت و طاقت فرسا بر آمده و تقریبا بدون هیچ آسیب عمده ای نجات یافته. بوگارسکی به عنوان محقق در موسسه انرژی های بالا در شهر پروتوینو روسیه مشغول به کار بود. محل کار وی در واقع یک شتاب دهنده ذرات بود: Synchrotron U-70 .

  ادامه مطلب ...

دو دبیر فیزیک ایرانی از بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی جهان بازدید می‌کنند

 در راستای همکاری‌های ایران با مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (CERN) و پیرو تفاهم‌نامه انجمن فیزیک ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا، دو سهمیه برای اعزام دو دبیر فیزیک با هدف آشنایی با این مرکز تحقیقاتی که بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‌یی است به ایران اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، این دبیران در تابستان سال آینده طی یک دوره‌ی سه هفته‌یی با هدف آشنایی با این مرکز و تحقیقات آن، مهمان مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا خواهند بود. هزینه سفر آنها هم توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تأمین خواهد شد.

 

ادامه مطلب ...