فیزیک یعنی زندگی

فیزیک یعنی زندگی

دانلود جزوات ارشد،دکترا،منابع ارشد،دکترا،آزمون های ارشد،دکترا،دانلود جزوه،استعداد تحصیلی،کنکور ارشد93 و دکترا 93,آموزش فیزیک تصوی
فیزیک یعنی زندگی

فیزیک یعنی زندگی

دانلود جزوات ارشد،دکترا،منابع ارشد،دکترا،آزمون های ارشد،دکترا،دانلود جزوه،استعداد تحصیلی،کنکور ارشد93 و دکترا 93,آموزش فیزیک تصوی

مجله الکترونیکی BigBang

مجله الکترونیکی BigBang

2014-02-21_163008

دانلود مجله شماره یک ، اسفند ماه ۱۳۹۲

1393010768_download


تیم بیگ بنگ

اثرات نسبیتی ساعت اتمی در فضاپیما

تکنولوژی ساعت‌های اتمی در دهه‌ی اخیر به طرز چشم‌گیری پیشرفت کرده است. این ساعت‌ها بسیار دقیق هستند تا آن‌جا که خطای نسبی آن‌هایی که در سطح کره‌ی زمین استفاده می‌شود تا حدود ۱۰ به توان منهای ۱۸ می‌رسد. استفاده از ساعت‌های اتمی در فضا داستان خود را دارد. دقیق‌ترین ساعت پایداری که برای استفاده در فضا (کاوش ACES) ساخته شده است قرار است در سال ۲۰۱۶ در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شود (با دقت نسبی حدود ۱۰ به توان منهای ۱۶). در حد این دقت‌ها اثرات نسبیتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، انتظار می‌رود که ساعت‌های بسیار دقیق زمینی بتوانند در فضا و در انجام آزمایش‌های دقیق مربوط به اندازه‌گیری زمان از جمله در تعیین مدارها استفاده شوند.

این پیشرفت، امکان مشاهده و اندازه‌گیری اثرات پیش‌بینی شده توسط نسبیت عام را در میدان گرانشی زمین فراهم می‌کند. شاید بارها با اصطلاح نسبیت عام برخورد کرده‌ باشید. نظریه‌ی نسبیت عام، گرانش را به عنوان یک پدیده‌ی هندسی (و نه یک نیرو) در نظر می‌گیرد که می‌توان آن را از یک فضا-زمان خمیده‌ی چهاربعدی (سه مؤلفه‌ی مکانی و یک مؤلفه‌ی زمانی) به دست آورد. خمش فضا-زمان در نسبیت عام توسط معادلات میدان انیشتین نمایش داده می‌شود که در واقع معادلات دیفرانسیلی است با مشتقات پاره‌ای که در آن خمش فضا-زمان با انرژی و تکانه‌ی ماده و تابش متناسب است.




نمایی از سیستم مدار بیضوی گردش ماهواره به دور زمین. نقاط مشکی نمایانگر ماهواره در حضیض مداریش و گیرنده‌ی زمینی هستند. مختصات و زوایای مشخص شده در شکل برای محاسبات مداری در مقاله استفاده شده‌اند

  ادامه مطلب ...

تولد یک ستاره‌ درون بطری

پیچیده‌ترین و گران‌قیمت‌ترین ماشینی که تاکنون به دست بشر ساخته شده، کمتر از یک دهه دیگر در جنوب فرانسه آغاز به‌کار خواهد کرد.

براساس گزارش نیویورکر، این دستگاه که قرار است در جنگل‌های کوهستانی جنوب فرانسه آغاز به‌کار کند، رآکتور بین‌المللی تجربی حرارتی هسته‌ای یا Iter نام دارد که ارتفاع آن بیش از 30 متر و وزن آن بیش از 23 تن خواهد بود،‌ یعنی دوبرابر سنگین‌تر از برج ایفل. 

ادامه مطلب ...

دانلود دفترچه سوالات دکترای 93

دانلود2240 - ژئوفیزیک /1
دانلود2241 - ژئوفیزیک /2
دانلود2242 - ژئوفیزیک /3
دانلود2243 - ژئوفیزیک /4

دانلود2237 - نانوفیزیک
دانلود2238 - مجموعه فیزیک
دانلود2239 - فوتونیک

دانلود2235 - فیزیک دریا