فیزیک یعنی زندگی

فیزیک یعنی زندگی

دانلود جزوات ارشد،دکترا،منابع ارشد،دکترا،آزمون های ارشد،دکترا،دانلود جزوه،استعداد تحصیلی،کنکور ارشد93 و دکترا 93,آموزش فیزیک تصوی
فیزیک یعنی زندگی

فیزیک یعنی زندگی

دانلود جزوات ارشد،دکترا،منابع ارشد،دکترا،آزمون های ارشد،دکترا،دانلود جزوه،استعداد تحصیلی،کنکور ارشد93 و دکترا 93,آموزش فیزیک تصوی

علت تغییر دیدگاه «انشتین» درباره ایستایی جهان چه بود؟

  تحقیقات جدید نشان می‌دهد، تغییر دیدگاه «انشتین» در خصوص ایستایی جهان از روند تفکر غیرمستقیم و تأثیرگذاری جمعی از اخترفیزیکدانان هم نسل وی نشأت گرفته است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «آلبرت انشتین» فیزیکدان برجسته آلمانی در سال 1917 نظریه «نسبیت عام» (general relativity) را ارائه کرد که بر اساس آن جهان یکپارچه و کاملا ایستا بوده و مشخصات کلی آن با گذشت زمان تغییر نمی‌کند؛ اما «انشتین» سرانجام در سال 1931 به دلیل وجود تناقض‌های آشکار، مجبور به پذیرفتن جهان در حال گسترش و انبساط شد.
 

ادامه مطلب ...

هندسه نا اقلیدسی و نسبیت عام اینشتین

در قرن نوزدهم دو ریاضیدان بزرگ به نام «لباچوفسکی» و «ریمان» دو نظام هندسی را صورت بندی کردند که هندسه را از سیطره اقلیدس خارج می کرد. صورت بندی «اقلیدس» از هندسه تا قرن نوزدهم پررونق ترین کالای فکری بود و پنداشته می شد که نظام اقلیدس یگانه نظامی است که امکان پذیر است. این نظام بی چون و چرا توصیفی درست از جهان انگاشته می شد. هندسه اقلیدسی مدلی برای ساختار نظریه های علمی بود و نیوتن و دیگر دانشمندان از آن پیروی می کردند. هندسه اقلیدسی بر پنج اصل موضوعه استوار است و قضایای هندسه با توجه به این پنج اصل اثبات می شوند. اصل موضوعه پنجم اقلیدس می گوید : «به ازای هر خط و نقطه ای خارج آن خط ، یک خط و تنها یک خط به موازات آن خط مفروض می تواند از آن نقطه عبور کند.» 

 

ادامه مطلب ...

سرنخ‌های یک جنایت کیهانی

تصویر جدید هابل، کهکشان مارپیچی ESO ۱۳۷-۰۰۱ را به نمایش می‌گذارد که هنگام حرکت از مرکز یک خوشه‌کهکشان، دل و روده‌اش بیرون می‌ریزد.

به گزارش ایسنا، این خوشه کهکشانی با نام Abell 3627 به طور خشونت‌آمیزی درون این کهکشان را می‌درد و جریان‌های نور آبی به جامانده، ردپاهای سخنگوی این جنایت کیهانی هستند.

جسم ESO 137-001 در جنوب "صورت فلکی مثلث" واقع شده و کهکشان مارپیچ زیبا و ظریفی است که چنین راز وحشتناکی را در دل خود پنهان کرده است. تصویر ارائه‌شده نه تنها کهکشان را به صورت دقیق شکار، بلکه جریانات نور آبی را آشکارسازی می‌کند که از درون آن به سمت بیرون تراوش می‌کنند و در نور فرابنفش به طور شفافی قابل‌رویت هستند.

 

ادامه مطلب ...

دستاورد فیزیکدان ایرانی در طراحی رایانه‌ها با کمک نور

تیمی از دانشمندان به سرپرستی فیزیکدان ایرانی، موفق به حرکت‌دادن فوتون در سیلیکون و کمک به ارتقای نسل آتی رایانه‌ها شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دستاورد محققان موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) آمریکا به همراه تیمی از دانشمندان موسسه کوانتوم مشترک مریلند (JQI) و به سرپرستی محمد حافظی، می‌تواند به طراحان رایانه در استفاده از نور به جای الکتریسیته برای حمل اطلاعات در مدارهای رایانه‌ای کمک کند و این موفقیت به ارتقای قابل‌توجه کارایی این ابزار خواهد انجامید.

اثر کوانتومی «هال» زمانی مشاهده می‌شود که یک میدان مغناطیسی قائم بر یک سیم مسطح حاوی الکترون وجود دارد و میدان الکترون‌ها را به یک سمت سیم متمایل می‌کند، بنابراین جریان آن‌ها در طول لبه آن متمرکز می‌شود.
 

ادامه مطلب ...

دانشمندان امواج گرانشی بیگ بنگ را مشاهده کردند!

شنیده‌ها حاکی از آن است که تلسکوپ بایسپ در قطب جنوب توانسته امواج گرانشی بیگ بنگ را مشاهده کند. قرار است روز دوشنبه جزئیات دقیق این کشف اعلام شود. طی چند روز اخیر، شایعه هیجان‌انگیزی در میان کیهان‌شناسان نقل می‌شود مبنی بر این که گروهی از دانشمندان آمریکایی توانسته‌اند نخستین امواج گرانشی عالم را کشف کنند. این امواج که امواج گرانشی نخستین نامیده می‌شوند، پژواک  بیگ بنگ هستند، انفجار بزرگی که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش جهان ما را به وجود آورد.

 

 

ادامه مطلب ...